Kerstengeltjes - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Flora Nacer - WaarBenJij.nu Kerstengeltjes - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Flora Nacer - WaarBenJij.nu

Kerstengeltjes

Blijf op de hoogte en volg Flora

26 December 2014 | Spanje, Córdoba

Zoals de meeste mensen tijdens kerst de haard, familie en warmte opzoeken, ben ik vooral op straat. Op de 24ste is thuiszitten, werken of knus doen geen optie. Je komt samen, gaat de straat op en viert het feest van Jezus op alle manieren. Traditionele liederen worden gezongen, er wordt heerlijk gegeten en bier en wijn vloeit. Het is officieel feest.

Ook ik werd uitgenodigd door Jorge, een jongen die ik een week geleden in el Clandestino heb ontmoet. Ik kwam naar de afgesproken plek waar een Spaanse familie zat te genieten van hapjes, drankjes en gezelligheid. Ik werd meteen omarmd, er werd voor mij gezongen en ik besloot te blijven. Meerdere liederen werden gezongen, er werd gedanst en ik was verliefd. De vrouwen trokken langzaam naar huis om het eten voor te bereiden, ik vervolgde mijn weg met Jorge en zijn vrienden naar Victoria Market. De flamenco galmde door de markt waar vrouwen prachtig gekleed waren. Het was 4 uur ’s middags vaders, moeders en kinderen waren lekker aan het dansen en ik vergat heel even dat buiten de zon scheen. Mijn horloge kwam in zicht en Lolo brengde mij naar mijn werk. Het hotel is prachtig versiert en de eenzame zielen laten zich verwennen door de 5 sterren service. Het valt mij op dat er veel Nederlanders in het hotel zitten, zouden al die mensen iets missen thuis.

Ik hol het hotel rond met een kar vol handdoeken en benodigdheden, de ene na de andere chagrijn doet open. De laatste kamer is bereikt, ik ren naar huis, hijs me in een mooie jurk en stap bij Blanca de auto in op weg naar haar familie. Ze schijnt op de Hills te wonen, de villabuurt van Cordoba. Haar huis is gemaakt voor een sprookjes kerst, omringd door een donker bos en sierlijke lichtjes. Haar vader jaagt en zit in de vastgoed, haar moeder heeft meerdere grote kledingwinkels in Andalusië. Ik had gerekend op niks, dus dit was wonderlijk. De woonkamer was gevuld met historische schilderijen die stuk voor stuk prachtig waren ingelijst. Ik wou dat mijn oma dit kon zien, ze zou verdwalen in dit huis.

Ondertussen hadden opa, oma, neefje, nichtje, papa, mama en zus zich voorgesteld en werd ik voorzien van verse garnalen. Ik zat, Blanca naast mijn zijde. Iedereen was benieuwd daar mij, mijn leven, mijn studie en mijn stage. De Spaanse woorden vloeiden gemakkelijk en ik kreeg lieve, mooie voldane gezichten hiervoor terug. We verschoven naar de eettafel. De gangen rolde over de tafel, terwijl vader 6 sigaren rookten en moeder alles verzorgde. Het viel mij op dat dat de gesprekken snel in hevige discussies eindigden, tot hard schreeuwen aan toe. Er hing een uitdagende sfeer, die ik van thuis goed ken. Maar deze was totaal niet ongemakkelijk, iedereen was lekker zichzelf en maakte zijn punt ondanks dat het dan kerst was. In Nederland had ik altijd moeite met het op mijn tenen lopen tijdens kerst, moeilijke onderwerpen ontwijken. Aan deze tafel werden de pijnlijkste onderwerpen open gelegd en volop besproken. Het diner werd afgesloten met een ananas gevuld met likeur.

Moeder trok de champagne open en we lieten ons zakken op de bank. De kerstboom was gevuld met cadeautjes. Iedereen had lootjes getrokken, zo kreeg je van een invisible friend een cadeautje. Ik genoot van de luxe bonbons toen ik een pakketje onder mijn neus kreeg gedrukt, flora flora un regalo para ti!.... Was ik niet genoeg verwend deze avond. Ik opende het pakketje van mijn invisible friend en vond een hele mooie sjaal die ik zelf nooit zou kopen, maar die heel mooi bij mij past. Ik kuste iedereen en liet me weer op de bank zakken. Totdat er een klein zakje in mijn handen werd gedrukt este tambien flora. Dit hoefde allemaal helemaal niet, ik opende het zakje en vond een bedel met een Arabische munt. Later kwam ik erachter dat die munt uit de 10e eeuw komt. Was dit niet een beetje veel, ik knuffelde iedereen deed het bedeltje aan mijn ketting en ik voelde mij opeens heel speciaal in deze familie.

Voor mama had ik een doos met traditionele lekkernijen gekocht bij een heel aandoenlijk vrouwtje op de Corredera. Mama Blanca pakte mij beet, liet een traan vallen en zei wat zijn wij gezegend met jou als gast op deze bijzondere avond. Bedankt dat je hier bent, ik kroop tegen haar aan en sloot mijn ogen, dit was een onvergetelijke kerstavond. Oma zette nog wat traditionele liederen in, zong prachtige flamenco en we dansten. Tot 3 uur zaten we te feesten in de woonkamer. Mijn avond was geslaagd, ik was moe en voldaan, ik besloot een taxi naar huis te nemen.

Donderdag, eerste kerstdag is het tegenovergestelde als de woensdag. Ik liep een warme, bruine brasserie in op zoek naar gezelligheid en Spaanse lui. Ik besloot een kleine skypekerstsessie met koen te houden. Ik miste hem op deze bijzondere dagen, ik had dit graag met hem gedeeld. Ik vatte mijn week samen, hij luisterde, huiverde en genoot van mijn avonturen. De donderdag viel mij zwaarder dan verwacht. Muziek klonk grauw in mijn oren, straten waren somber en mensen onvindbaar. Ik miste mama, mijn broer, oma en mijn beste maatje.

De jaarlijkse druk van kerst dat je samen moet zijn is lastig. Het schemerde, ik liep over de straten op zoek naar een restaurant om eerste kerstdag door te brengen. Alles was gesloten. De mensen die ik aansprak op straat keken mij vreemd aan. Alles is dicht meisje het is kerst. Ik vervolgde mijn weg. Vol afschuw liep ik de toeristische buurt in en liep een neppe bar in tegenover de Mezquita. Ik ging aan een hoge tafel zitten, ik voelde de ogen in mijn rug branden. Ik moet toch echt eten jongens, ook vandaag. Ik liet mij verwennen en genoot van mijn kerstmaal.

Ondertussen is het tweede kerstdag. De zon verwarmt mijn huid, ik geniet van een brunch bij Omundo. De straten zijn weer gevuld met mensen, de restaurants verwelkomen weer volk en de energie ligt hoog. Ik heb een kaartje voor een musical ‘Sherlock Holmes’, dus de avond wordt ook een feestje. Ik ben blij dat mijn familie vanavond samen komt, ik ben nog blijer dat ik het eens alleen ervaren heb. Uiteindelijk ben je nooit alleen met kerst, wat voor risico je ook neemt. Zeker niet in Spanje. Laten we elkaar omarmen en ook eens kijken hoe het met de boven buurvrouw is die je normaal waarschijnlijk nooit aanspreekt.

Ik reken op jullie engeltjes,

Besito,

Florita.

  • 27 December 2014 - 17:53

    Gerard:

    mooi, een mooie kerst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Flora

Halloo ik ben Flora, Vanwege mijn hotelschool studie heb ik de mogelijkheid veel van de wereld te zien en ik wil deze ervaringen graag met jullie delen. Ik vind dit een leuke manier zodat jullie precies weten wat ik doe en hoe ik alles ervaar. Mijn eerste reisje is naar Cordoba in het zuiden van Spanje. Reizen jullie mee? Gezellig! x

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 10277

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 16 Januari 2015

Cordoba

Landen bezocht: